Masalah Tingkah Laku


Kanak-kanak yang menghadapi masalah tingkahlaku tidak boleh menyesuaikan dirinya dengan kelakuan-kelakuan yang diterima oleh masyarakat dan selalunya keadaan ini menjejaskan keadaan pelajarannya, keupayaan untuk belajar dan perhubungannya dengan orang lain.

Definisi Masalah Tingkahlaku

A. Robert H Woody - The School and the Behavioural Problem Child

"Semua tingkahlaku di sekolah dapat diperlihatkan dalam berbagai bentuk dan ragam. Kanak - kanak tidak dapat menyesuaikan diri mereka dengan keadaan dan suasana pembelajaran. Keadaan begini selalu menjejaskan pelajaran dan keupayaan mereka untuk belajar dan berhubung dengan orang lain."

Ciri-Ciri

• Menakut - nakutkan kanak-kanak yang lebih kecil / muda

• Mencederakan rakan - rakan

• Suka mencari gaduh.

• Bercakap besar / bercakap bohong.

• Melakukan kegiatan negatif - mencuri, menghisap rokok

• Suka menyakiti hati orang.

• Menjahanamkan harta benda.

• Tidak duduk diam - menjerit.

• Berlari keliling.

• Tidak mendengar arahan.

• Membantah.

• Panas baran.

• Tidak menyiapkan tugasan yang diberi.

Punca

• Masalah keluarga

• Pengaruh rakan

• Pengaruh media.

• Genetik.

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran.

• Keselamatan dan jaminan - kesejahteraan.

• Kasih sayang.

• Memberi aktiviti dia minat.

• Kaunseling individu / keluarga / kelompok.

• Provok.

• Kawalan mentor - mentee.

• Kaedah kontrak - perjanjian dua hala.

• Beri tugasan yang diminati.

• Beri galakan dan motivasi

• Perbincangan teraputik (therapeutic)

• Pemerhatian tingkahlaku pelajar -- merekod / mencatat tingkahlaku pelajar -- ganjaran.

• Interaksi - keluarga , sekolah, jiran dan komuniti yang lebih besar.

• Memusatkan latar peribadi secara terbuka dengan guru bertindak sebagai pemangkin.

LANGKAH - LANGKAH MENGUBAH DAN MEMBENTUK TINGKAH LAKU

1. Klasifikasikan tingkah laku

2. Merekodkan tingkah laku negatif / positif

3. Jelaskan kehendak dan keperluan

4. Ganjaran sosial ucapan / ciuman /benda hadiah / aktiviti lawatan/ token bintang / markah /denda time out

5. Pastikan guru mempunyai masa untuk melakukan sesuatu aktiviti.

6. Kelainan dalam latihan

7. Latihan yang bersesuaian dengan setiap murid lebih baik daripada satu latihan yang umum "standard" yang diharapkan daripada semua murid.
0 Responses

    Pendidikan Khas

    Visi

    Melahirkan individu, masyarakat dan golongan berkeperluan khas berilmu serta mempunyai keupayaan mencapai kesejahteraan diri dan kecemerlangan hidup sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

    Misi

    Menentukan pendidikan swasta berkualiti melalui perundangan, permudahcaraan serta perkhidmatan cemerlang.

    Menyediakan pendidikan yang berkualiti kepada murid-murid berkeperluan khas untuk menjadikan mereka insan yang dapat berdikari, Berjaya dalam hidup dan memberi sumbangan bakti kepada masyarakat dan negara.

    Guru Besar

    Guru Besar

    PK 1

    PK 1

    PK HEM

    PK HEM

    PK KOKUM

    PK KOKUM

    Penyelaras

    Penyelaras

    Guru-Guru Pendidikan Khas










    PPM



    Pakaian Hari Selasa

    Pakaian Hari Selasa

    Pakaian Hari Jumaat

    Pakaian Hari Jumaat

    Uji Minda

    Bahasa Isyarat Abjad

    Bahasa Isyarat Abjad

    Bahasa Isyarat Nombor

    Bahasa Isyarat Nombor

    Trafic

    web page visitor statistics

    i LOVE shcool