DEFINISI:
Kanak - kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas / kurikulum / di sekolah biasa, terlalu lambat untuk mencapai satu - satu objektif pengajaran yang mudah / objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya rangsangan serta daya pengamatan yang lemah / rendah.
Ciri - ciri:
1. Pencapaian pelajaran / akedemik berbeza.
2. Pendiam / tidak aktif / tidak banyak cakap.
3. Sukar menerima arahan.
4. Tidak dapat berkomunikasi seperti kanak - kanak biasa.
5. Menyebut huruf-huruf yang tidak tepat/salah, bertukar-tukar.
6. Meninggalkan huruf,sukukata @ perkataan ketika membaca dan menulis.
7. Tulisan yang terlalu buruk/Sukar dibaca.
8. Kekerapan kesalahan dalam ejaan, tanda bacaan.
9. Tanpa ketetapan /Menaik dan menurun
10. Huruf terbalik /Urutan dan arah yang salah
11. Tanpa ketetapan dan ketentuan - jarak huruf dan perkataan.
12. Saiz yang tidak seragam / Mencampuradukkan saiz - besar dan kecil.
13. Idea yang tidak berkembangan dan penyusunan idea yang tidak teratur.
14. Perbendaharaan kata yang terhad dan tatabahasa yang tidak tepat.
Punca:
1. Baka
2. Tersekat pengalaman
3. Intelek yang rendah
4. Masalah emosi
5. Kekecewaan
6. Rasa rendah diri
7. Kemantangan yang lambat
8. Lemah daya ingatan
9. Mudah terganggu tumpuan
10. Kurang rangsangan
11. Faktor-faktor kesihatan
12. Persekitaran
13. Amalan makanan
14. Kesan semasa mengandung
15. Penyakit semasa pembesaran selepas lahir
16. Ubat semasa mengandung
17. Kemalangan
18. Sosio - ekonomi.
Strategi Pengajaran dan Pembelajaran:
1. Temubual
2. Merujuk kepada pegawai / pakar perubatan
3. Mewujudkan suasana pembelajaran yang sesuai& menyeronokkan
4. Senang ke susah
5. Konkrit ke abstrak
6. Melibatkan seberapa banyak pancaindera
7. Banyakan pengukuhan dan latihtubi
8. Jauhkan dendaan yang negatif
Kanak - kanak yang tidak boleh mengikuti pelajaran di kelas / kurikulum / di sekolah biasa, terlalu lambat untuk mencapai satu - satu objektif pengajaran yang mudah / objektif jangka pendek dan juga mempunyai daya rangsangan serta daya pengamatan yang lemah / rendah.
Ciri - ciri:
1. Pencapaian pelajaran / akedemik berbeza.
2. Pendiam / tidak aktif / tidak banyak cakap.
3. Sukar menerima arahan.
4. Tidak dapat berkomunikasi seperti kanak - kanak biasa.
5. Menyebut huruf-huruf yang tidak tepat/salah, bertukar-tukar.
6. Meninggalkan huruf,sukukata @ perkataan ketika membaca dan menulis.
7. Tulisan yang terlalu buruk/Sukar dibaca.
8. Kekerapan kesalahan dalam ejaan, tanda bacaan.
9. Tanpa ketetapan /Menaik dan menurun
10. Huruf terbalik /Urutan dan arah yang salah
11. Tanpa ketetapan dan ketentuan - jarak huruf dan perkataan.
12. Saiz yang tidak seragam / Mencampuradukkan saiz - besar dan kecil.
13. Idea yang tidak berkembangan dan penyusunan idea yang tidak teratur.
14. Perbendaharaan kata yang terhad dan tatabahasa yang tidak tepat.
Punca:
1. Baka
2. Tersekat pengalaman
3. Intelek yang rendah
4. Masalah emosi
5. Kekecewaan
6. Rasa rendah diri
7. Kemantangan yang lambat
8. Lemah daya ingatan
9. Mudah terganggu tumpuan
10. Kurang rangsangan
11. Faktor-faktor kesihatan
12. Persekitaran
13. Amalan makanan
14. Kesan semasa mengandung
15. Penyakit semasa pembesaran selepas lahir
16. Ubat semasa mengandung
17. Kemalangan
18. Sosio - ekonomi.
Strategi Pengajaran dan Pembelajaran:
1. Temubual
2. Merujuk kepada pegawai / pakar perubatan
3. Mewujudkan suasana pembelajaran yang sesuai& menyeronokkan
4. Senang ke susah
5. Konkrit ke abstrak
6. Melibatkan seberapa banyak pancaindera
7. Banyakan pengukuhan dan latihtubi
8. Jauhkan dendaan yang negatif
contoh punca slowl learner melalui baka apa??
selain daripada contoh melalui baka,saya nak tnya cntoh melalui tersekat pengalaman,intelek yang rendah,masalah emosi,lemah daya ingatan dan rasa rendah diri.